2021 Menu

Mildhedens Våben

Uge 16, 2021
af Rick Joyner

Jesus sagde "Tag mit åg på dig og lær af mig, for jeg er mild og ydmyg i hjertet ..." (Matt 11:29). Det er usædvanligt, at det første, Jesus siger, at vi har brug for at lære af Ham, er mildhed. Dette hæver mildhed til en høj prioritet, og vi skal søge at kende Han's definition af mildhed.

Vi tænker ofte på mildhed som værende mild, eller den slags forsigtighed, der kunne holde en fuglunge og ikke skade den. Vi kan se denne mildhed i Jesus, da Han helbredte de syge, da Han underviste og førte dem, der var som får uden en hyrde, da Han lod de små børn komme til Ham. Men var Han også mild, når Han jog pengevekslerne ud af templet? Eller da Han konfronterede farisæerne for deres hykleri?

Vi må konkludere, at Han var mild selv i disse situationer, men hvordan kan det være? I Romerne 11:22 får vi at vide: "Se da Guds venlighed og strenghed." Gud er både venlig og alvorlig. Han er ikke en den ene dag og en anden den næste, men Han er både venlig og alvorlig hele tiden. Han's venlighed ophæver ikke Han's strenghed, og Han's strenghed ophæver heller ikke Han's venlighed. Han's strenghed er en del af Han's venlighed, og Han's venlighed er strenghed.

Uanset om vi kan acceptere dette om os selv eller ej, prøver vi alle til tider at gøre Gud til vores image. Måske er højden af menneskelig formodning at tro, at Gud tænker ligesom vi gør. Han's veje er dog meget højere end vores veje. Når vi læser, at Han for eksempel er en jaloux Gud, relaterer vi dette ofte til menneskelig jalousi, der er egoistisk og bange. Guds jalousi er ikke, men Han's jalousi er for vores skyld og for Han's herlighed og hellighed. Dette er ikke kun for at forsvare disse aspekter af Han's natur, men det er grundlaget for sandhed og liv. Vi får endda at vide, at Jesus blev erklæret Guds søn ved kraften og opstandelsen ved "hellighedens ånd" (se Romerne 1:4).

Hvordan kunne Herrens behandling af pengevekslerne og Han's irettesættelser over for farisæerne have været en manifestation af Han's mildhed? Tænk på, at Elias nedkaldte ild over soldater bare fordi de fornærme ham, og denne fornærmelse mod Guds tempel og mod Guds søn selv var langt mere alvorlig end hvad der blev gjort mod Elias. I lyset af en række tidligere handlinger fra Gud ville vi være nødt til at betragte Jesu reaktion på både pengevekslerne og farisæerne som meget mild og venlig.

Vores menneskelige tendens er føjelig til dobbeltheds tænkning, der har tendens til at opfattes ekstremt. Så vi kan betragte en type adfærd som altid er venlighed eller strenghed, der kun med rette kan skelnes, når vi overvejer indstillingen og afpasningen. Så stor en profet som Elias var, var han ikke Guds søn, og Jesus var utrolig elskværdig over for dem, der angreb og fornærmede Ham i sammenligning.

Der er et andet aspekt af mildhed, der ofte er en storslået demonstration af ædel karakter - gode manerer. Det er grunden til, at de, der har gode manerer, kaldes "herrer" eller "blide damer." Gode manerer er dybest set en måde, vi ærer og viser respekt på overfor andre. De er blevet så sjældne i disse tider, at når de ses, kan de skille sig endnu mere ud som dem, der har en anden ånd. Da Herren sagde, at når vi behandler selv de mindste af Han's folk, vil Han betragte det som den måde, vi behandler Ham på; vi skal behandle alle med den højeste respekt og gode manerer.

Det ser ud til, at verden var et langt nænsom og venligere sted, når manerer blev betragtet som væsentlig opførsel. Nedværdigelsen af manerer i Amerika har været parallelt med den måde, hvorpå vi har tilladt at Gud blev fjernet fra vores kultur, kun erstattet af øget respektløshed og intolerance over for andre og er steget til raseri og vold.

At være virkelig mild betyder ikke, at vi bliver frygtsomme forlorende, sleske, eller glatte ofre. Jesus var det ikke, men stod modigt op mod sine anklagere og kaldte dem hyklere, indtil det var tid til at gå til korset. Så stod Han total tavs foran dem. Da Han's formaning var at lære af Ham, skal vi også huske på, at der er en tid for fred og en tid for krig (se Prædikeren 3), der er tid til at svare på beskyldninger og modstandere og en tid til ikke at tale . Selv når det er på tide at udfordre vores modstandere, skal vi huske på, at vi er Kongens sønner og døtre og skal opføre os med værdighed overfor dem i Han's husstand.

Ugens Ord 17

OP